Vår reise til Big Island på Hawaii – En reiseblogg

Varierte Big Island, Hawaii – 2. februar 2018

Etter en halvtimes kort flytur, ankom vi lørdag den største av øyene på Hawaii – Big Island.

Allerede under landing begynte vi å ane at dette er en øy som er ganske ulik Maui.

Det første vi så var massevis av svart lavastein, og landskapet virket mye tørrere og mindre frodig. Etter hvert som vi har begynt å gjøre oss kjent med øya har vi imidlertid skjønt at dette er en sannhet med modifikasjoner.

Big Island er utrolig variert og spennende. Vegetasjonen går fra ørkenlignende til tropisk regnskog, og det er også mulig å finne små oaser midt inne i det tørre lavalandskapet.

Vi brukte den første dagen vår her til å utforske byen vi bor i, nemlig Kailua-Kona.

Dette er en koselig liten småby på vestkysten av øya, med mange små butikker, restauranter og utendørs markeder. Mandagen var vi bare på hotellet, og kosa oss i bassenget og slikka litt sol. Vi greide selvsagt å bli litt solbrente…

På kveldstid arrangerte hotellet “luau” – som er en spesiell hawaiiansk fest. Her var det underholdning som besto av lokal dans og sang, samt en innholdsrik buffet med typisk lokal mat. En stor opplevelse!

Tirsdag bestemte vi oss for å leie bil for resten av oppholdet her. Øya er såpass stor, og bussforbindelsene er såpass dårlige, at det er omtrent umulig å få sett hele øya uten bil.

Hotellet vi bor på ligger i tillegg litt isolert til, og har ikke så mange interessante attraksjoner i gåavstand. Så snart vi fikk henta bilen la vi ut på en kjøretur langs vestkysten av øya, og fikk sett mange nydelige strender og variert landskap.

Onsdag tok vi en dagstur til “Volcanoes National Park” som ligger omtrent to timers kjøring fra hotellet. Her fikk sett mye spennende termisk aktivitet, vi fikk tatt gåtur i underjordiske ganger som lavaen hadde formet til, og vi fikk sett haugevis av størknet lava. Den flytende lavaen glimtet imidlertid med sitt fravær.

Volcanoes National Park, Big Island
En klynge palmer midt inne i lava-landskapet
Lava over bilveien.
Veien er – meget tydelig – stengt!

I dag har vi kjørt opp langs vestkysten av øya igjen, og badet og snorklet på et par av strendene vi så oss ut på tirsdagen.

Snorklingen her har rett og slett vært helt glimrende. Vi har sett utrolig mange flotte, fargerike fisker og korallrev. Forhåpentligvis får vi får tid til en snorkledag til før vi setter kursen mot Oahu og Honolulu på søndag.

Strand på Big Island

Avreise fra Big Island – 6. februar 2018

De siste to dagene på Big Island har vært veldig fine. Fredag fikk vi tatt en kjøretur langs østkysten av øya, med byen Hilo som siste bestemmelsessted. På turen var vi innom en nasjonalpark og fikk mellom annet sett Big Islands mest spektakulære fossefall. Et imponerende skue!

Ellers fikk vi sett en del av byen Hilo, og besøkt Imola planetarium og vitenskapssenter. Inne i planetariumet fikk vi sett en film om astronauter, og deretter fikk vi lære om noen av stjernebildene man kan finne på nattehimmelen. Dette var veldig interessant og bra lagd til.

Lørdag la vi nok en gang i vei mot stranda for å hilse på våre nye, fargerike fiskevenner. Dette var en svært varm dag, så det var godt å få avkjølt seg litt. Vi var i vannet i nesten fire timer i strekk, så vi forventer at vi snart utvikler svømmehud mellom tærne.

Strand på Big Island.
Fossefall, Big Island
Grønt landskap, Big Island

I dag var det på tide å reise videre til Oahu, som er den tredje og siste øya vi skal besøke her på Hawaii. Det var litt vemodig å reise, for forventningene våre er at dette blir mer byferie enn strandferie.

Vel fremme i Honolulu ble vi møtt av skyskrapere, mørke skyer og etter hvert pøsende regn. Vi trosset allikevel været, og tok oss en tur ut for å spise middag og ikke minst for å se på berømte Waikiki Beach. Waikiki var et imponerende syn, dog noe mindre enn vi hadde forestilt oss at den skulle være.

Nå har vi tatt kvelden og koser oss med tv-titting og bloggskriving på hotellrommet. Vi gleder oss til å få sett mer av øya i løpet av morgendagen. Håper det står bra til med dere der hjemme. 🙂

Tips!
Har du bestemt deg for å reise til Hawaii? Pass på så du ikke betaler for mye for hotellet da! Hos momondo.nokan du sammenligne priser fra forskjellige tilbydere, og dermed enkelt sikre deg den billigste prisen. Sjekk ut nettsiden deres her. Du kan også sammenligne priser på flybilletter hos momondo.