Vår reise til eksotiske Singapore – En reiseblogg

Asia for nybegynnere – 2. april 2018

Etter et 6 dager langt opphold i Singapore kan vi lett forstå at byen ofte omtales som “Asia for nybegynnere”.

På mange måter er Singapore en veldig vestlig by. Alt er svært rent og moderne, og i tillegg er alt generelt godt tilrettelagt for turister. Folk flest snakker også godt engelsk.

Byen har rett og slett mye å by på! Selv om vi var ute på oppdagelsesferd fra tidlig morgen til sent på kveld hver eneste dag, føler vi at vi lett kunne ha tilbrakt noen flere dager her.

Vi startet oppholdet med å gå litt rundt i Lille India, som er bydelen hvor hotellet vårt ligger. Her var det yrende folkeliv, og mange markeder som solgte alt fra mat til klokker til en billig penge. Mange rare lukter og spesielle bygninger gjorde at sansene fikk nok av ting å bryne seg på.

Etter å ha sett oss ferdig i Lille India tok vi metroen ned til Orchard Road – som er Singapores største shoppingsdistrikt. Her ligger det kjøpesenter på kjøpesenter på kjøpesenter… Disse var i forskjellige prisklasser fra luksus til billig-billig. Det var lett å bli overvelda av alle butikkene.

De fleste kjøpesentrene hadde mange etasjer som strakte seg både høyt i lufta og under jorda. Her tilbrakte vi noe timer, men det ble mest vindusshopping. Det var så mange muligheter her at shopping-genet (til Trine) nesten ble litt slått ut.

Kvelden avsluttet vi med elve-cruise med flott utsikt over opplyste skyskraperne og bruer.

Little India

Neste dag tok vi turen til øya Sentosa – Singapores ferieparadis. Sentosa er forbundet til resten av Singapore med både bru og taubane. Her er det noe for en hver smak, mellom annet flere temaparker og kunstige strender med hvit sand.

Vi valgte å dra til temaparken Universal Studios. Her fikk vi mellom annet demonstrert hvordan man lager spesialeffekter i store Hollywood filmer. Vi dro også for å kikke på de kunstige sandstrendene. De var svært fine, men et utall store lasteskip ødela dessverre litt av idyllen.

Kvelden ble avsluttet med et svært spesielt musikalsk laser og fyrverkerishow nede på stranden. Litt vanskelig å forklare akkurat hva det gikk ut på, men det var i hvert fall en veldig flott opplevelse.

Sentosa, Singapore
Musikalsk laser og fyrverkerishow nede på stranden

Onsdag startet vi dagen med et besøk til Sim Lim Square, som er et kjøpesenter som spesialiserer seg på elektronikk. Her var det etasje på etasje med data, kamera og mobiltelefonbutikker. Et paradis for datafrelste som oss! Truls benyttet anledningen til å få reparert dataskjermen til pcen sin, som dessverre ble ødelagt da han skulle henge opp myggnetting i Curacao…

Vi gikk så videre til Mustafa kjøpesenter, hvor alt var billig-billig, men hvor man omtrent måtte gå i kø for å få sett på varene i butikken.

Dagen ble avsluttet med nattsafari på Singapore Zoo. Hit var det ikke så lett å finne fram, men etter to timer med reising og et par bomturer og omveier med metroen kom vi oss omsider til tenkt bestemmelsessted.

Torsdag tok vi oss en tur til Chinatown. Foruten mange utendørs markeder, var det også flere store flotte templer her. Vi tok turen inn og kikka på et av de, og de var ikke akkurat noe styggere på innsiden heller. Ellers var dette den desidert varmeste dagen vi tilbrakte i Singapore, med godt over 30 grader, stekende sol og høy luftfuktighet. Det var nesten så det var på grensen til ubehagelig å bevege seg ute.

Vi avsluttet derfor dagen tidlig, og dro tilbake til hotellet for å avkjøle oss med happy hour med gratis drink. Valget falt selvsagt på drinken Singapore Sling. 🙂

Little China, Singapore

Fredag dro vi på dagstur over grensa til byen Johor Bahru i Malaysia. Denne turen var på rundt fire mil, men to passkontroller og innfylling av immigrasjonsskjemaer gjorde at det tok litt ekstra tid.

Det å komme frem til busstasjonen i Johor Bahru var en opplevelse i seg selv. Folk her var VELDIG pågående, og vi ble omtrent omringet av folk som gjerne ville selge oss bussbilletter til Kuala Lumpur. Vi var ikke så interessert i det, vi ville heller finne et kjøpesenter.

Johur Bahru er litt som Svinesund – det er ikke så mye å se der, men det er svært billig shopping. Det går en egen “shopping buss” mellom de forskjellige kjøpesentrene, og en billett koster under 2 kroner.

I dag skal vi reise videre til Hong Kong. Her skal vi være i åtte dager, før ferden går videre til denne turens aller siste reisemål; Beijing.

TIps!
Sammenlign priser på flybilletter til Singepore med momondo.no.